Poszukujesz profesjonalnej firmy, która sprawnie przygotuje dla Ciebie świadectwo energetyczne mieszkania? Jesteśmy rzetelną firmą, która od ponad 11 lat działa w branży, sporządzając certyfikaty energetyczne dla setek klientów. Zapewne wiesz, że od kwietnia 2023 roku świadectwo charakterystyki energetycznej mieszkania stanowi obowiązkowy dokument, który należy przedstawić w przypadku jego wynajmu lub sprzedaży. Koszt uzyskania takiego świadectwa ciąży na właścicielu mieszkania. Certyfikat jest wydawany na 10 lat, ale jeśli w tym okresie budynek zostanie poddany termomodernizacji, wówczas konieczne jest odnowienie certyfikatu.

Skorzystaj z promocji – z kodem GRH10PLUSZN dostaniesz 10% zniżki!

Świadectwo energetyczne mieszkania w bloku 2024

Paszport energetyczny mieszkania zwany również świadectwem lub certyfikatem to dokument, który określa wielkość zapotrzebowania mieszkania na energię, na tej podstawie otrzymuje ono klasę energooszczędności oznaczoną literami A-G, gdzie A oznacza mieszkanie o najlepszej efektywności energetycznej, a G o najgorszej. Certyfikaty energetyczne wystawiane są przez upoważnionych członków naszego Zespołu i zawierają nie tylko ocenę bieżącego statusu energetycznego mieszkania, ale również rekomendacje dotyczące przyszłych działań, mających na celu poprawę efektywności cieplnej. Taki sam zestaw informacji zawiera również świadectwo energetyczne mieszkania spółdzielczego.

Paszport energetyczny mieszkania

Świadectwo energetyczne mieszkania w bloku to obecnie dokument obowiązkowy przy sprzedaży lub wynajmie. W przypadku jego braku, właścicielowi mieszkania grozi kara grzywny aż do 5000 złotych. Warto wiedzieć, że świadectwo energetyczne budynków dotyczy zarówno budynków mieszkalnych, jak i pomieszczeń niezamieszkałych, które podlegają wynajmie, sprzedaży lub dzierżawie. Decydując się na współpracę z naszą firmą, otrzymujesz pełne wsparcie w procesie uzyskiwania świadectwa energetycznego. Nasi eksperci służą radą na każdym etapie procesu. Zamów świadectwo energetyczne już teraz i dołącz do setek zadowolonych Klientów.

Koszt świadectwa energetycznego mieszkania

Koszt świadectwa energetycznego mieszkania zależy od rodzaju nieruchomości, jej położenia oraz powierzchni. W przypadku mieszkań w bloku cena ta waha się pomiędzy 279 a 1409 zł brutto. Wypełnij niezbędne informacje i dodaj usługę do koszyka. Świadectwo energetyczne mieszkania od dewelopera może zostać wystawione na odległość na podstawie dostarczonej dokumentacji. W przypadku, gdy do przygotowania certyfikatu nie wystarczą dokumenty wysłane przez Klienta, nasz zespół osobiście sprawdzi budynek pod kątem efektywności energetycznej. Masz pytania dotyczące usługi oraz zakresu potrzebnej dokumentacji? Skontaktuj się z nami mailowo, telefonicznie lub za pośrednictwem formularza kontaktowego na naszej stronie internetowej. Wybierz terminowość, profesjonalizm i korzystne ceny, wybierz LIDEKO Sp. z o.o.!

Skorzystaj z promocji – z kodem GRH10PLUSZN dostaniesz 10% zniżki!

Świadectwo charakterystyki energetycznej przy sprzedaży mieszkania

Warto podkreślić, że certyfikat energetyczny przy sprzedaży mieszkania jest obowiązkowy, w związku z czym wynajmujący lub sprzedający musi go przedłożyć, niezależnie od tego, czy umowa jest zawierana notarialnie, czy też nie. Druga strona transakcji nie może go się dobrowolnie zrzec. Bez tego dokumentu nie dopełnisz formalności w przypadku finalizacji transakcji u notariusza. Mogą wymagać go również banki, gdy nabywca będzie starał się o kredyt na nieruchomość. Rzetelnie przeprowadzony audyt energetyczny to w związku z tym konieczność, jeżeli chcesz, aby dom lub mieszkanie nadawało się do jakiegokolwiek zgodnego z przepisami obrotu na rynku.

Certyfikat energetyczny mieszkania – co, jeśli uzyskasz niską klasę energetyczną?

Na dzień dzisiejszy uzyskanie najniższych klas energetycznych, czyli F i G, nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami prawnymi. Należy jednak liczyć się z tym, że w ciągu najbliższych kilku lat się to zmieni. Świadectwo charakterystyki energetycznej mieszkania w bloku to jedno z działań uwzględnionych w planie osiągnięcia neutralności klimatycznej przez kraje członkowskie Unii Europejskiej do 2050 roku. Dostępne projekty zmian ustawodawczych zarówno na poziomie europejskim, jak i krajowym, zakładają m.in. stopniowe uniemożliwienie obrotu nieruchomościami o najniższej ocenie energetycznej, co ma wymóc na ich właścicielach przeprowadzenie termomodernizacji. Charakterystyka energetyczna mieszkania wykonana już teraz da Ci zatem odpowiedź na pytanie, czy obowiązek modernizacji będzie dotyczyć również Ciebie. Potencjalnie w najbliższym czasie mieszkania o niskiej ocenie mogą stać się też mniej atrakcyjne dla nabywców, ponieważ będą mieli oni świadomość, że w niedalekiej perspektywie może ich czekać z tego powodu remont. Jeśli planujesz zatem sprzedaż mieszkania, certyfikat energetyczny to na razie jedyny obowiązek w tym zakresie, lecz gdy będziesz czekać ze sprzedażą, może okazać się za kilka lat, że najpierw będziesz musiał zainwestować w inne formy ogrzewania czy też wymianę okien bądź drzwi.

Świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu mieszkalnego – kto może je wystawić?

Świadectwo energetyczne przy sprzedaży mieszkania musi zostać wystawione przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia. Są one szczegółowo określane przez prawo. Wymagania stawiane przed audytorami energetycznymi to spełnienie jednego z poniższych kryteriów:

  • posiadanie uprawnień budowlanych,
  • ukończenie studiów wyższych z zakresu architektury, architektury krajobrazu lub pożarnictwa,
  • ukończenie studiów wyższych innych niż powyższe oraz studiów podyplomowych, w których programie znajdują się zagadnienia związane z charakterystyką energetyczną, audytami, budownictwem energooszczędnym i odnawialnymi źródłami energii.

Skorzystaj z promocji – z kodem GRH10PLUSZN dostaniesz 10% zniżki!

Świadectwo energetyczne dla mieszkania wystawione przez inny podmiot niespełniający tych kryteriów nie będzie uwzględniane przez państwowe instytucje. Jeśli nie postawisz na sprawdzoną firmę wykonującą audyty, może okazać się zatem, że nie będzie możliwe wynajęcie mieszkania lub jego sprzedaż. Uniknij ryzyka i wybierz ofertę naszej firmy!

FAQ

Dlaczego potrzebuję świadectwa energetycznego dla mojego mieszkania?

W związku z przepisami, które weszły w życie w kwietniu 2024 roku, świadectwo energetyczne dla mieszkania w bloku jest obowiązkowym dokumentem dla każdego lokalu, który jest przeznaczony na wynajem lub sprzedaż. Wcześniej konieczność ta dotyczyła jedynie budynków wybudowanych po 2009 roku, jednak obecnie została ona rozszerzona już na wszystkie mieszkania i domy, niezależnie od ich wieku.

Czy świadectwo energetyczne wpływa na wartość nieruchomości?

Certyfikat energetyczny mieszkania może być jednym z czynników wpływających na wartość nieruchomości i należy się spodziewać, że jego waga będzie wzrastać. Wysokie klasy energetyczne oznaczają, że nieruchomość jest tania w utrzymaniu w zakresie jej ogrzewania, czy wentylacji, w związku z czym może przekładać się to na wyższą cenę sprzedaży. Mało efektywne mieszkania mogą z kolei stopniowo tracić na wartości, ponieważ prawdopodobnie konieczne będzie w nich przeprowadzenie w niedługim czasie termomodernizacji. Świadomość nabywców również jest coraz większa, a czynniki takie, jak ochrona środowiska stają się dla wielu osób coraz ważniejsze podczas podejmowania decyzji.

Jakie są wymagania prawne dotyczące posiadania świadectwa energetycznego?

Od 28 kwietnia 2024 roku świadectwo energetyczne (mieszkanie) muszą posiadać wszystkie nieruchomości przeznaczone na sprzedaż lub wynajem, a nabywca lub najemca nie mogą zrzec się jego przekazania.

Jak długo jest ważne świadectwo energetyczne mieszkania?

Świadectwo energetyczne (sprzedaż mieszkania lub jego wynajem) jest ważne przez 10 lat od daty jego wystawienia. Po tym czasie należy je odnowić. Każdorazowo konieczne jest też ponowne wystawienie certyfikatu po przeprowadzeniu w mieszkaniu termomodernizacji lub innych prac remontowych, które mogą wpłynąć na efektywność i klasę energetyczną.

Kto może wystawić świadectwo energetyczne dla mieszkania?

Świadectwo energetyczne dla mieszkania musi zostać wystawione przez uprawnionego audytora, a wymogi co do tego są regulowane prawnie. Dokument sporządzony przez osobę bez kwalifikacji nie będzie uznawany przez banki, notariuszy oraz instytucje państwowe.

Jakie kroki muszę podjąć, aby uzyskać świadectwo energetyczne dla mojego mieszkania?

Świadectwo charakterystyki energetycznej (wynajem mieszkania lub sprzedaż) uzyskasz, zgłaszając się do podmiotu zajmującego się profesjonalnym wykonywaniem audytów energetycznych, jak np. nasza firma. Nasi eksperci wyjaśnią Ci, jakie dokumenty będą potrzebne, a w razie potrzeby umówimy się na wizytę w mieszkaniu w celu uzupełnienia brakujących informacji.

Czy muszę aktualizować świadectwo energetyczne po modernizacji mieszkania?

Tak – aktualizacja świadectwa jest konieczna zawsze, jeśli modernizacja mogła wpłynąć na ilość zużywanej w mieszkaniu energii. Będzie to zatem dotyczyło np. ocieplania budynku lub wymiany okien w mieszkaniu. Koszt aktualizacji świadectwa jest jednak znacznie niższy od wykonania go od podstaw. Świadectwo energetyczne mieszkania – cena zależy też od tego, czy konieczny będzie dojazd w celu dokonania oceny przez audytorów na miejscu.